اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور
 
دکتر اصغر محمدی فاضلالان موضوع آلودگی هوا جدی شده است، نگاه می کنیم می بینم 30 سال گذشته چه هشدار هایی داده اند که بعضاً در مورد آن هم، افرادی مورد نکوهش قرار گرفتند اما امروز با صرف هزینه بسیار و از دست دادن فرصت های بی شمار به همان حرف رسیدیم.
زیست بوم/ ندا پورصالح:دکتر اصغر محمدی فاضل رئیس دانشگاه محیط زیست در برنامه تلویزیونی طلوع حاضر شد.

به گزارش زیست بوم در این برنامه موضوعاتی مانند سیزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست، آموزش های زیست محیطی، اسلام و محیط زیست و شکار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

جانمایه نمایشگاه بین المللی محیط زیست، توسعه فرهنگ محیط زیستی است

رییس دانشگاه محیط زیست در برنامه تلویزیونی طلوع در پاسخ به سوال مجری برنامه در مورد رویکرد و اساس نمایشگاه بین المللی گفت: موضوع محیط زیست جز مباحث بین بخشی است که عناصر و گروه های مختلف و بخش های مختلفی از تولید، صنعت، خدمات و کشاورزی در آن دخالت دارند. به همین دلیل برگزاری اقداماتی همچون نمایشگاه بین المللی محیط زیست می تواند باعث افزایش توجه عمومی به مقوله محیط زیست شود.

دکتر فاضل در مورد اهداف نمایشگاه بیان داشت : هدف نمایشگاه طبیعتاً در جهت توسعه فرهنگ محیط زیستی است و بدون شک فراگیر شدن توسعه فرهنگ زیست محیطی در همه اقشار از تصمیم گیران کشور تا صاحبان صنایع و مردم جانمایه این نمایشگاه است.

در ادامه این برنامه دکتر فاضل با اشاره به اهمیت آموزش پایه از کودکی و دوران دبستان تا دانشگاه گفت: وقتی آموزش را به صورت پایه از دوران کودکی شروع می کنید می توانیم امید داشته باشیم که اثرات بلند مدت دارد. البته به این معنی نیست که اگر ما از دوران کودکی آموزش ها را ارائه کردیم این کفایت می کند بلکه باید عنصر تکرار در کنارش باشد. امروز بچه های ما در زندگی مان تاثیر رفتاری دارند، مشخصاً در رانندگی ما، مصرف آب، در روشن یا خاموش کردن چراغ و خیلی از نمونه های دیگرکه ممکن است ما ساده از کنارش عبور کنیم اما بچه ها به آن توجه می کنند که ریشه در آموزش دارد.

متاسفانه گاهی یک فاجعه  بهانه توجه به محیط زیست می شود

عضو هیات علمی دانشگاه محیط زیست در پاسخ به سوال مجری برنامه در مورد چگونگی تعالی محیط زیست به عنوان یکی از دغدغه های مردم گفت: این دغدغه را به دو روش می توان  ایجاد کرد؛ روش اول بهره گیری از رسانه است، به خصوص جنبه آموزش رسانه مثل ادبیات یا رفتار جدیدی که در جامعه با پخش فیلم و سریال می توان ایجاد کرد. متاسفانه روش دیگر دغدغه سازی، زمانی است که آن عامل بروز می کند، مثلاً الان موضوع آلودگی هوا جدی شده است، نگاه می کنیم می بینم که در 30 سال گذشته چه هشدار هایی داده شد که بعضاً در مورد آن،  افرادی هم مورد نکوهش قرار گرفتند اما امروز با صرف هزینه بسیار و از دست دادن فرصت های بی شمار به همان حرف رسیدیم. درست مثل جوانی که دوران جوانی خود را صرف پول در آوردن می کند و وقتی به پول می رسد دیگر آن جوانی را برای استفاده از پول ندارد. اگر گام ها و شتاب لازم برای رسیدن به توسعه در سرجای خود قرار نگیرد دچار همین مشکلاتی می شویم که در حال حاضر با آن روبرو هستیم.

برنامه طلوع - دکتر فاضل

از ظرفیت های توجه دین به محیط زیست باید بهره گرفت

فاضل با بیان اینکه محیط زیست در تعالیم دینی جایگاه ویژه ای دارد بیان داشت: استفاده ار ظرفیت های اخلاقی جامعه در مورد موضوعاتی مثل محیط زیست بدون تردید یکی از ظرفیت های بی نظیری است که در همه جوامع قابل استفاده ست. به عنوان یک شهروند اگر ما بخواهیم رفتار هایی که انجام می دهیم با خط کش دینی و اخلاقی ارزیابی کنیم، گاهی باید در مسلمان بودنمان و موحد بودنمان تردید کنیم. بزرگان دینی ما موقع عبور از جایی که برای جنگ یا دفاع از عرصه ای می رفتند که خیلی اقدامات نرم و فرهنگی نبود ولی در همین مسیر هم آلوده کردن چاهی اگر چه چاهی باشد که دشمن بخواهد از آن استفاده کند را منع می کردند.

در دوران مدرن نمی توان به شیوه سنتی شکار افتخار کرد

رئیس دانشگاه محیط زیست در ادامه با اشاره به برخی رفتارهای خشن با گونه های جانوری بیان داشت: رفتار های غیر اصولی مثل شکار هم که گاهی مشاهده می شود نشان می دهد که ما نمی توانیم یک زندگی مدرن داشته باشیم اما گاهی برگردیم به یک دوران دیگر و بعد انتظار داشته باشیم هیچ اتفاقی نیفتد، اینها می توانند اثرات محیط زیستی داشته باشند که بر تغییر رفتار جامعه اثر بگذارند.

وقتی خانواده ها و کودکان وارد مجموعه ای مثل نما یشگاه یا موزه تنوع زیستی می شوند گاهی افرادی را می بینید که ساعت ها به یک منظره نقاشی و حتی رنگ بال پرنده ها خیره شده اند و طبیعتاً اینها باعث ایجاد بیداری ذهن و تحریک وجدان ها می شود و کمک می کند تا رفتارهای درستی را انجام بدهیم و فراموش نکنیم کوچکترین کارهای خوب ما جواب خواهد داشت و در عین حال دربارۀ کمترین کار اشتباه و تاثیر بدی که ممکن است روی دیگران داشته باشد نیز باید پاسخگو باشیم.

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۲


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ شنبه 26 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.